SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE BİYOÇEŞİTLİLİK
TED İstanbul Kolejinin gerçekleştirdiği, Sürdürülebilirlik ve Biyoçeşitlilik Çalıştayına Çevre/Permakültür Kulübü öğrencilerimizden İpek A. ,Emre, Derin ve İpek ile katıldık.
Sürdürülebilirlik; içinde bulunduğumuz zamanın ekonomik ve sosyal ihtiyaçlarını, ekosistem üzerinde olumsuz etki yaratmaksızın ve gelecek nesillerin olanaklarına zarar vermeden karşılamak olarak tanımlanmaktadır. Sürdürülebilir Kalkınma Kavramı ilk olarak 1972 yılında 113 ülkenin bir araya gelmesiyle kurulan Birleşmiş Milletler Çevre Programı (UNEP) ile ortaya çıkmıştır. 1987 yılında Birleşmiş Milletlerin yayınladığı ‘’Ortak Geleceğimiz’’ raporunda, Ekonomik kalkınmanın ve Ekolojik çevrenin bir bütün olarak kabul edilmesi ve ekonomik gelişmenin aynı zamanda sürdürülebilir olması gerektiği vurgulanmıştır.
Biyoçeşitlilik; bir ekosistem,biyom ya da belirli bir alanda (kıta,ülke,şehir) bulunan canlıların,canlı organizmaların çeşitliliği olarak tanımlanmaktadır.
Birçok okuldan öğretmen ve öğrencilerin katıldığı çalıştayda, Boğaziçi Üniversitesi öğretim görevlisi ve İklim Araştırmaları Merkezi Müdürü Prof. Dr. Levent Kurnaz, öğrencilerle interaktif bir sohbet gerçekleştirdi. Sürdürülebilirlik ve Biyoçeşitlilik ile ilgili bilgiler aktardı. Bu konu ile ilgili kitaplar ve filmler önerdi. Sürdürülebilirliğin sağlanmasında ve Biyoçeşitliliğin korunmasında gençlerin önemli bir rol edindiğini onlarla gerçekleştirdiği diyaloglarla ortaya koydu.
Daha sonra öğrenciler ayrı sınıflarda komite çalışmalarına başladılar.
1.Biyoçeşitliliği etkileyen doğal faktörler
2.Biyoçeşitliliği etkileyen beşeri faktörler
3.İklim değişikliğinin biyoçeşitliliğe olan etkileri
4.Sürdürülebilir Kalkınma amaçlarından biyoçeşitlilikle ilgili olanlar
Bu dört komitede gerçekleştirilen çalışmalarda öğrenciler, konularını birlikte araştırarak raporlar ve sunumlar hazırladılar. Bu çalışmaları çözüm önerileriyle birlikte bizlere aktardılar.
Bütün bu çalışmaları değerlendirmek ve bu ay içinde gerçekleştirilen COP27 hakkında bilgilendirme yapmak üzere Boğaziçi Üniversitesi Himayesinde kurulan Birleşmiş Milletlere bağlı UN SDSN (Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Çözümleri Ağı) Türkiye Koordinatörü Bahar Özay da öğrencilerle yine interaktif bir oturum gerçekleştirdi. Öğrencilerin sunumların ve çözüm önerilerini takdir etti.Öğrencilere çalışmalarını yaygınlaştırarak devam ettirmelerini ve her konuda onları destekleyeceğinin sözünü verdi
Küresel bir sorun olan iklim değişikliği ile mücadelenin ilk adımı !992 yılından Rio de Janeiro kentinde düzenlenen konferansta alınmıştır. Birleşmiş Milletler ‘’Dünya Zirvesi’’ adı altında düzenlenmiş olan bu konferansta ‘’Birleşmiş Milletler iklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi (UNFCCC)’’ kabul edilmiştir. Söz konusu sözleşmenin yürürlüğe girdiği 1994 yılından itibaren her yıl Taraflar Konferansı (COP) düzenlenmeye başlanmıştır. Taraflar konferansı bu yıl COP 27, 6-18 Kasım 2022 de Mısır’da Küresel Isınma ve Sera Gazı Salınımı azaltma amacıyla 194 ülkenin katılımı ile gerçekleştirildi.
Sonuç olarak; İklimle ilgili afetlerden ağır şekilde etkilenen ülkeler için kayıp ve hasar finansman sağlamak, Dünya Meteoroloji Teşkilatının sistematik gözlemlere ve erken uyarılara evrensel erişime duyulan ihtiyacın tanınması, Küresel bir sera gazı izleme altyapısı da dahil olmak üzere azaltımı ve daha iyi erken uyarılar yolu ile adaptasyonu desteklemek için son teknolojileri kullanmaya ve bilim içinde kalmaya devam edecekleri açıklandı.
Ayrıca COP27 de UNICEF; Ülkeleri çocukların çevre haklarını korumak amacıyla çağırdı ve bu yıl ilk kez zirvede gençlere de bir bölüm ayrıldı. Böylece gençlerin de gelecekleriyle ilgili düşünce ve görüşleri ifade etmelerine ve iklim zirvesine katkı sunmalarına olanak sağlanmış oldu.
Öğrencilerimiz bu çalıştaya katılarak, farklı okullardan arkadaşları ile birlikte Sürdürülebilirlik ve Biyoçeşitlilik hakkında araştırmalar yaparak, bildiklerini pekiştirmiş, çözüm önerilerine katkıda bulunmuş ve yeni çözüm yolları da öğrenmiş oldular. Ayrıca İklim değişikliği ve Sürdürülebilirlik konusunda çalışan bilim insanlarını dinleyerek son gelişmeler hakkında bilgi sahibi oldular.
Son cümlemi öğrencilerimizin sözü ile bitirelim ‘’ Yok Oluşu Seçmeyelim, Dünyamızı Birlikte Kurtarma Farkındalığına Ulaşalım’’…
DÉVELOPPEMENT DURABLE ET BIODIVERSITÉ
Nous avons participé à l’atelier sur le développement durable et la biodiversité organisé par le collège TED d’Istanbul avec nos élèves du club Environnement/Permaculture İpek A. , Emre, Derin et İpek.
Le développement durable peut se définir comme la satisfaction des besoins économiques et sociaux du moment sans créer d’impact négatif sur l’écosystème et sans nuire aux générations futures. Le concept de développement durable est apparu en 1972 avec le Programme des Nations unies pour l’environnement (PNUE), créé par 113 pays. Dans le rapport « Notre avenir à tous » publié par les Nations unies en 1987, il était souligné que le développement économique et l’environnement écologique devaient être considérés comme un tout et que le développement économique devait être durable.
La biodiversité est définie comme la diversité des organismes vivants dans un écosystème, un biome ou une zone spécifique (continent, pays, ville).
Lors de l’atelier auquel ont participé élèves et professeur(e)s de nombreuses écoles, le professeur Levent Kurnaz, maître de conférences à l’université de Boğaziçi et directeur du centre de recherche sur le climat, a échangé avec les élèves. Il a parlé de développement durable et de biodiversité et a recommandé des livres et des films sur le sujet. Il a souligné que les jeunes ont un rôle fondamental à jouer pour protéger la biodiversité :
Les élèves se sont ensuite réparti en commission de travail :
- Les facteurs naturels qui influencent la biodiversité
- Les facteurs humains qui influencent la biodiversité
- Les impacts du changement climatique sur la biodiversité
- Le développement durable dans un objectif de biodiversité
Dans les études réalisées dans ces quatre comités, les élèves ont préparé des rapports et des présentations en faisant ensemble des recherches sur leurs sujets, et ils nous ont transmis ces études ainsi que des suggestions de solutions.
Bahar Özay est coordinateur pour la Turquie de l’UN SDSN (United Nations Sustainable Development Solutions Network), créé sous les auspices de l’Université de Boğaziçi pour évaluer toutes ces études. Elle a la mission d’informer les équipes de la COP des suggestions faites (notamment celle de la COP27 qui s’est tenue ce mois-ci. Elle a beaucoup apprécié les présentations et les suggestions des élèves. Elle les a encouragés à poursuivre leur travail et leur a promis de les soutenir dans tous les domaines.
La première étape de la lutte contre le changement climatique, qui est un problème mondial, a été franchie lors de la conférence tenue à Rio de Janeiro en 1992. La Convention-cadre des Nations unies sur les changements climatiques (CCNUCC) a été adoptée lors de cette conférence, qui était organisée sous le nom de « Sommet de la Terre » des Nations unies. Depuis 1994, date à laquelle la convention est entrée en vigueur, la Conférence des Parties (COP) est organisée chaque année.
La COP 27 s’est tenue en Égypte du 6 au 18 novembre 2022 avec la participation de 194 pays dans le but de réduire le réchauffement de la planète et les émissions de gaz à effet de serre.
A l’issue des discussions, il a été annoncé que :
- l’Organisation météorologique mondiale continuerait à utiliser les dernières technologies et à rester dans le domaine scientifique pour soutenir l’atténuation et l’adaptation grâce à des alertes précoces, notamment une infrastructure mondiale de surveillance des gaz à effet de serre,
- une reconnaissance de la nécessité d’un accès universel aux observations systématiques et aux alertes précoces, en fournissant un financement pour les pertes et les dommages aux pays gravement touchés par les catastrophes liées au climat.
Toujours lors de la COP27, l’UNICEF a appelé les pays à protéger les droits environnementaux des enfants et, pour la première fois cette année, une section a été consacrée aux jeunes lors du sommet, permettant ainsi à ces derniers de réfléchir et de s’exprimer sur leur avenir et de contribuer au sommet sur le climat.
En participant à cet atelier, nos élèves et leurs petits camarades des différentes écoles, ont effectué des recherches sur le développement durable et la biodiversité, renforcé leurs connaissances, contribué à formuler des solutions et envisager de nouvelles perspectives d’avenir. Ils ont également écouté des scientifiques travaillant sur le changement climatique et le développement durable.
Et comme l’ont si bien formulé nos élèves pour conclure :
« Ne choisissons pas l’extinction. Ensemble… changeons le monde »